Saturday, August 28, 2010

Melawat rumah anak yatim Al-Munirah 26/7/10

Assalamualaiku.....
huhu...aku nak penuhkan entry aku kali ni dgn cita pasal lawatan ke umah anak yatim.
Excitednya memang tak terkira la ptg smlm coz xpenah p melawat umah anak yatim...
tapi nak cita dalam nak buat baik pon kita tetap diuji...tp yang penting adakah kita mampu menangani ujian tersebu???
tak kira apa yang kita nak buat,baik atau tak baik tetap tuhan ujin oke........
aku ngan kak ruby ngan zam mmg dh plan sblm betolak nak p sana awal...
tapi sesungguhnya tuhan tidak izin kan kmi bertiga p sama2 nek bas.....
hati mula rasa sedih marahsuma ada lps kmi 2 kna tnggal ngan bas.....
hati sgt kecewa time 2...tapi xtaw pasai pa kmi 2 nek moto nak p gk tmpat 2....
sgt sedih bila pk skang ni tengah bulan posa.....hari dah makin gelap,matahari sekit demi sikit melabuhkan tirai senjanya....namun kami gagahi jugak nak p tmpt 2....bila dh smpai klang,kmi 2 pulak seat....masyaallah smpai mcm 2 tuhan uji kami....klu xjmpa kmi balik ja....
zam kawan aku yang nekbas jgk risau kat kmi 2 org coz kmi ja yg nek moto....
dia pon berusaha nak tlong kmi....last2 dia mai jmput kmi ngan org yg dok kt umah anak yatim 2....
klu ikot kan ati mmg xmau p dah umah 2...sbb malu sgt coz kmi ja yg lambat smpai....
tapi di sebabkan pk kwn siap mai jmput kmi yg sesat lg....so senang cita kmi p la jgk...
alhamdulillah kmi smpai jgak kt tmpt 2.....walaupon time 2 dah azan....yang penting niat nk p jmpa anak2 yatim 2 tercapai...
lepas smpai sana mkan pa suma siap....aku ngan kak ruby zam,kd da la dok ckp2 ckit nagn budak2 kat c2...
bila pk ati ni sedih sgt.......bila pk raya,mcm mana ngan depa suma 2???
hati tiba2 jd hiba....aku plak sblom ni xpenah pegang baby tp mlm 2 ati ni tergerak nak pegang baby....
sgt sweet bestnyeee............hehhe
hati mula berkata2, depa rindu x kt mak ayah fmly depa??? depa nak rasa x pelukan mak ayah....dalam ati aku sedih sgt mcm mana klu aku di tempat depa??? tuhan aku x sekuat mereka!!!!

sedikit info mengenai anak yatim>>>
Mereka yang memelihara anak yatim, kelak akan berdampingan dengan Rasulullah SAW.Seorang sahabat di zaman Rasulullah SAW memelihara anak yatim. Seperti diriwayatkan Abu Dawud, sahabat itu senantiasa memisahkan makanan dan minuman anak yatim yang dipeliharanya. Jika makanan anak yatim itu bersisa, ia biarkan sampai busuk karena takut akan ancaman Allah SWT jika memakan harta anak yatim.Lalu ia menghadap Rasulullah SAW dan menanyakan masalah itu. Maka turunlah surah al-Baqarah ayat 220, ''...Dan mereka bertanya kepadamu tentang anak-anak yatim, katakanlah: Mengurus urusan mereka secara patut adalah baik, dan jika kamu menggauli mereka, maka mereka adalah saudara-saudaramu dan Allah mengetahui siapa yang membuat kerusakan dari yang mengadakan perbaikan.''Dalam riwayat lainnya, seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah SAW, ''Ya, Rasulullah, aku ini orang miskin, tapi aku memelihara anak yatim dan hartanya, bolehkah aku makan dari harta anak yatim itu?'' Rasulullah menjawab, ''Makanlah dari harta anak yatim sewajarnya, jangan berlebih-lebihan, jangan memubazirkan, jangan hartamu dicampurkan dengan harta anak yatim itu.'' (HR Abu Dawud, an-Nasai, Ahmad).Selain memuliakan anak yatim, Islam pun mengatur tata cara memelihara anak yatim.

:: memori besama mereka........




p/s: tuhan akan menguji kepada hambanya yang mampu....
      dan setiap ujian yang diberi adalah berlainan.......

1 comment:

miss rubie said...

ishh awat cte pasal nie...
maluuuuuuula.......